Saturday, July 6, 2013

Forum Gaza Kini & Sambutan Ramadhan

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Khamis, bersamaan dengan 4 Julai 2013 yang lalu, Usrah Fitrah dengan kerjasama AmanPalestin telah menganjurkan 1 forum yang diberi nama 'Forum Gaza Kini & Sambutan Ramadhan yang diadakan di Masjid Muttaqin, Wangsa Melawati.




Jadi, forum kali ini diadakan tak lain dari untuk mengetahui perkembangan terkini mengenai keadaan Gaza, Palestin yang masih lagi terus berjuang untuk mendapatkan semula alQuds dan tanah air mereka yang telah dijajah zionis, selain dari untuk menyambut kedatangan bulan Ramadhan yang semakin menjelang tiba.

*Saudara dari Palestin.
Alhamdulillah. Sebab Allah masih memberikan aku kekuatan untuk menyertai program ini. Dan alhamdulillah juga sebab meeting PrePro untuk shortfilm aku petang tu tak drag sampai ke malam. Dan alhamdulillah lagi, sebab hujan petang tu tak turun lebat sampai ke malam. Dan Alhamdulillah lagi sekali, sebab aku masih ada motorsikal kapcaiku untuk ke sana. Kalau tak, alamatnya memang aku tak pergi jugak program ni. Hahaha..

Namun apapun, satu berita sedih yang baru aku dapat tahu pagi itu adalah berlaku rampasan kuasa kepimpinan Perdana Menteri Morsi di Mesir bilamana tentera Mesir sendiri telah menggulingkan presiden mereka yang dipilih secara sistem demokrasi. What the hell kan?.(O.o').v. Patutlah pagi tu aku tengok facebook aku, newsfeed penuh dengan posting kawan-kawan dari Mesir yang menyatakan kesedihan mereka terhadap apa yang berlaku di sana. Kita yang duduk jauh dari sana pun dah rasa sedih, apatah lagi yang ada kat sana? Tengok Islam VS Islam, yang untungnya musuh-musuh Islam jugak.


No wonderlah bila sahabat aku dari Palestin, Hamza Deirawi (one of the panel malam tu) post kat fb dia, cakap yang dia tak lepas border untuk masuk ke Mesir sebab kena sekat hampir 20 jam beberapa hari lepas. Mungkin disebabkan atas faktor keselamatan? Ceh! Apapun, semuanya alasan je tu. Kalau ikutkan pengalaman aku ke Mesir dan nak masuk ke Palestin, askar-askar Mesir ni memang 'sejenis' sikit. Sentimen pemikiran yang diterapkan waktu pemerintahan Hosni Mubarak dulu ternyata masih melekat lagi dalam pemikiran mereka.


Baru je Mesir buka sempadan untuk keluar masuk Mesir-Palestin sewaktu di bawah kepimpinan Dr. Morsi, alih-alih, tak sampai setahun, alamatnya jadi sukar kembalilah nak masuk ke Palestin lepas ni. Sudahlah waktu zaman kepimpinan Hosni Mubarak lebih 30 tahun lalu, kemasukan keluar masuk Mesir-Palestin sukar. Bantuan makanan dan perubatan apatah lagi kan?


So sekarang ni, ramai pemimpin-pemimpin dunia termasuk Arab Saudi, UAE, Iran dan lain-lain yang menyokong dan mengucapkan tahniah pada Mesir atas penggulingan ke atas kepimpinan Dr. Morsi. Kelakar lak. Bagaimana mungkin seorang pemimpin yang telah menghafal al-Quran di dalam dadanya, digulingkan, dan disokong pula oleh mereka yang bergelar Islam. Sedangkan terdapat sebahagian paderi itu sendiri ada menyatakan sokongan mereka terhadap kepimpinan Dr. Morsi. Adoyai. Buat malu je.


Kalau ikutkan rasa hati, memang nak marah. Tapi kita ni tak boleh buat apa melainkan dari terus berdoa, dan menyatakan sokongan dan mengutuk melalui Facebook jek. Mujur ada Facebook, tapi tu pun Israel jugak. So, kita gunakanlah medium yang ada ini untuk sebaik-baiknya. Harap-haraplah, Mesir tidak menyekat lagi bantuan yang masuk ke dalam Palestin seperti dulu. Kita doakanlah K. Amin.


Apapun, tak dapat nak share banyak mengenai Forum malam tu, sebab malam tu fikiran aku ke laut banyak dan sibuk tangkap-tangkap gambar je. So, ini je gambar yang boleh dikongsikan :

*Sebahagian keluarga Usrah Fitrah yang datang.
*Suasana forum malam itu yang dihoskan Suffian Saujana @ DJ Radio IKIM
*Gambar bersama abang Mus, abang Suffian, Diana Amir, dan kak Aida Khalida. Kami berceloteh mengenai kejadian 'halus' yang jadi di Pondok Tarbiah kat Janda Baik tempoh hari.
*Kami semua bersama rakan dari Palestin. Sorry, gambar tak cantik, malas nak godek2 cari yang cantik..

Sirpunk - 9.15am, 6/7/2013

No comments:

Post a Comment

Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...